سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

بازاریابی اینترنتی شامل مفاهیم و ابزارهای گوناگونی می باشد که از مهمترین آنها می توان به طراحی سایت و اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ و البته بازاریابی از طریق موتورهای جستجو اشاره کرد.

اجازه دهید خیلی سریع و مستقیم به سراغ هزینه های تبلیغات و بهینه سازی سایت برویم. موافقید؟

برای این منظور فقط کافیه وارد بخش تبلیغات سایت بشید تا لیست همه قیمت ها رو مشاهده کنید و سفارش خودتون رو ثبت کنید. اگر مایلید لیست کلی قیمت ها رو بصورت پی دی اف دریافت کنید، لطفاً بر روی لیست قیمت تبلیغات و سئو سایت کلیک کنید.

سئو مخفف چیست؟

کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌ توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب ‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌ سازند و به‌کار می ‌برند. هدف روش های گوناگون سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند.


تعریف سئو و چند نکته درباره SEO

اگر چه به نظر نمی‌رسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد،‌ اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم‌. طبیعی است که با توجه به روش اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، می‌توانند متفاوت باشند؛ بنابراین شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار دقیق اعداد، بیشتر به مقیاس و اهمیت نسبی آنها توجه کنیم: مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند و هفتاد الی هشتاد درصد جستجوگران، به لینک ‌هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده می ‌شوند، نگاه نمی‌ کنند. کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می ‌شود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفته ‌اید، برای تبدیل شدن به یک مشتری، هزینه‌ی کمتری خواهد داشت. جستجو بر روی موبایل طی سال‌های اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است.

بیشتر روش های بازاریابی آنلاین مانند تبلیغات و ایمیل مارکتینگ تا زمانی که از آنها به صورت مستمر استفاده می کنید، ارزشمند هستند و به محض متوقف کردن فعالیت های خود با افت شدید یا از دست رفتن آن مجرای بازاریابی مواجه می شویم ولی بازاریابی محتوایی و سئو برای کسب و کار شما ارزش افزوده ای پایدار ایجاد می کنند که حتی پس از متوقف کردن فعالیت های خود تا مدت ها برای شما سودآور خواهند بود. سئو یکی از زیر مجموعه ‌های دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.

احتمالاً شما هم چنین جملاتی (یا مشابه آن‌ها) را زیاد شنیده‌اید:

«شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید.»

«شما دیده نمی‌ شوید؛ اگر در صفحه‌ی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.»

«چرا سئوکار نمی‌آورید تا مسئولیت بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو را به عهده بگیرد؟»

«اگر سایت X هنگام جستجوی کلمه Y در صفحه‌ی اول گوگل می‌آید، به خاطر یک سری تکنیک است. اسم این تکنیک ها سئو است.»

«الگوریتم ‌ها عوض شده. کافئین؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ کبوتر؟ کلاغ؟ سیستم ذهن عمیق؟»

«ما می ‌توانیم شما را به صفحه‌ی اول موتورهای جستجو بیاوریم. مطمئن باشید این منطقی‌ ترین سرمایه گذاری شماست.»

موفقیت در سئو نیازمند زمان، تلاش و دانش تخصصی است ولی دستیابی به آن پایداری بالایی خواهد داشت و تا مدت ها به یکی از مهمترین مجراهای بازاریابی شما تبدیل خواهد شد. برای رسیدن به این نقطه باید استانداردهای سئو را به درستی بشناسیم، در ادامه مهمترین فعالیت هایی که برای موفقیت در سئو باید انجام دهیم را با هم مرور خواهیم کرد.

اصلاً چرا سئو سایت اینقدر مهم است؟

  1. در هر ثانیه 63000 جستجو در گوگل انجام می شود.
  2. 61 درصد از کسب و کارهای دنیا، سئو و بازاریابی محتوا را مهمترین روش بازاریابی خود می دانند.
  3. به طور متوسط 41 درصد از هزینه های بازاریابی در شرکت های بزرگ در فضای آنلاین خرج می شود.
  4. 46 درصد از جستجوها در گوگل به کسب و کارهای محلی اشاره دارند.
  5. نرخ تبدیل به مشتری و هزینه سئو در مقایسه با همه روش های دیگر پایین تر است.

1- سئو تکنیکال، ستون فقرات سایت شما شکننده است!

به جرات می توان گفت که مهمترین و تاثیر گذارترین فاکتور برای موفقیت یک سایت توجه به استاندارد های سئو هنگام طراحی و کد نویسی آن است. گوگل برای درک محتوای صفحه باید پیش از هر چیز به آنها دسترسی داشته باشد و این نحوه دسترسی وابستگی مستقیم به ساختار سایت شما و نحوه کدنویسی آن خواهد داشت. مواردی شامل رعایت استانداردهای HTML هنگام کدنویسی، بهینه سازی سایت برای موبایل، افزایش سرعت صفحات، نشانه گذاری استاندارد (Schema) و … را می توان از مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال دانست که در کارگاه آموزش سئو تکنیکال بخش های مهمی از آن بررسی و آموزش داده می شود.

2- استراتژی سئو، برنامه ریزی، برنامه ریزی و بازهم برنامه ریزی!

برای شروع کار خود نیازمند یک استراتژی مشخص و دقیق خواهیم بود. استراتژی ما در سئو براساس شناخت ما از مخاطب و تحلیل رقبا شکل می گیرد. براساس موضوعات هدف خود و ادبیات کاربران عبارات کلیدی هدف را شناسایی می کنیم و با توجه به وضعیت رقبای خود و نقاط ظعف و قوت آنها یک برنامه ی اجرایی برای هدف گذاری و تولید محتوا در نظر می گیریم.

3- تولید محتوا، ارزش آفرینی محتوایی یا بازاریابی محتوایی؟

پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتوای آن بررسی شده و موضوع صفحه تعیین می گردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به مخاطب نیازمند شناخت دقیق از الگوریتم های گوگل برای بررسی و درک آن است. سایت های بسیاری وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتوای غنی و ارزشمند است ولی به دلیل عدم شناخت از این الگوریتم ها موفقیتی در سئو کسب نمی کنند. رعایت استانداردهای نگارشی، توجه به مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی، استفاده از عبارات هم خانواده و توصیفی، استفاده صحیح از تگ های هدینگ و پاسخگویی به سوالات کاربران از مواردی هستند که هنگام تهیه محتوا باید به آن توجه کنیم. کارگاه استراتژی سئو و آموزش تولید محتوا دقیقا با همین هدف طراحی شده است.

4- لینک سازی، صندوق رأی آرا برای هر سایت

کیفیت محتوا و ساختار استاندارد موجب می شود که گوگل محتوای شما را به درستی درک کند، در بسیاری از پروژه های سئو میزان رقابت بالا نیست و رعایت همین نکات برای رسیدن به رتبه یک گوگل کفایت می کند ولی اگر این نکات توسط همه رعایت شد کدام یک مستحق جایگاه بهتر است؟ لینک سازی به دو بخش اصلی داخلی و خارجی تقسیم می شود. لینک سازی داخلی موجب می شود که گوگل درک درستی از ساختار سایت و ارتباط موضوعی صفحات داشته باشد و لینک سازی خارجی ارزش و اعتبار هر صفحه در فضای اینترنت را مشخص می کند. شناخت و پیاده سازی استراتژی های لینک سازی به ما کمک می کند که در رقابت های پیچیده تر نیز شانس موفقیت بالایی داشته باشیم.

5- آنالیز و برنامه ریزی، سئو یک فرآیند پویا و همیشه در حال تغییر است!

در آخرین قدم تلاش می کنیم تا نتایج بدست آمده از 4 مرحله قبلی را تحلیل کرده و با استفاده از اطلاعات آماری که از ابزارهای آنالیز سایت و سئو، جمع آوری می کنیم استراتژی های خود را بهینه کنیم. آنالیز و برنامه ریزی مرز جدایی میان دانش و دانایی است، در این مرحله تجربه به کمک دانش آمده و چشم اندازهای جدیدی را پیش روی ما ایجاد می کند. اطلاعاتی که از آنالیز فعالیت های خود به دست می آوریم به ما کمک می کند که این فرآیند را از ابتدا بازبینی کرده و هدف گذاری های خود را اصلاح کنیم. در نهایت می توان گفت سئو یک چرخه بی پایان از این 5 مرحله است و ما همیشه در حال بهبود فرآیندهای هدف گذاری و اجرایی خود هستیم.


سئو داخلی و سئو خارجی

ممکن است اصطلاحات سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) را شنیده باشید. این اصطلاحات به موضوع تلاش بهینه سازی شما اشاره می‌کنند و می‌توانند هر کدام از تکنیک های سئو کلاه سفید، خاکستری و یا کلاه سیاه را استفاده کنند.


سئو داخلی چیست

سئو داخلی بر وب سایت و محتوای شما متمرکز است. هدف آن اطمینان از این است که موتورهای جستجو و جستجوکنندگان می‌توانند به راحتی مطالب شما را پیدا و درک کنند. سئو داخلی به طور عمده به گوگل و بازدید کنندگان کمک می‌کند که تصمیم بگیرند که آیا محتوای شما مناسب و بالقوه مفید است یا خیر.

تکنیک های سئو داخلی

  • تگ های عنوان (title tags)
  • متا تگ ها (meta tags)
  • متا توضیحات (meta descriptions)
  • عنوان ها (headings)
  • پاراگراف ها
  • تصاویر
  • URL ها
  • لینک های داخلی و خروجی

سئو خارجی چیست

سئو خارجی شامل تکنیک هایی است که خارج از سایت و به منظور بهینه سازی آن انجام می‌شود. سئو خارجی بر روی دریافت سیگنال از دیگر سایت ها به سایت شما متمرکز است. 

تکنیک های سئو خارجی

  • بک لینک یا لینک بیلدینگ
  • سیگنال از شبکه های اجتماعی
  • فروم ها
  • منشن یا اشاره به برند

قیمت سئو داخلی سایت

قبل از از انجام هر گونه بهینه سازی و سئو برای سایت از سئوی داخلی آن می بایست مطمئن بود. شروع سئو خارجی سایت در سایت هایی که استانداردهای سئو داخلی در آن رعایت نشده، تاثیری نخواهد داشت و چه بسا موجب جریمه شدن سایت از طرف گوگل شود. منظور از سئو داخلی سایت انجام کارهایی در داخل خود سایت است که موجب ایندکس شدن بهتر سایت و کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می گردد. تعرفه سئو داخلی تیم تبلیغات ارژن، بسیار مقرون به صرفه بوده و موارد آن با دقت زیادی انجام می شود.

تعرفه پایه سئو داخلی سایت یک میلیون تومان بوده و با توجه به وضعیت حال حاضر سایت و حجم و اندازه آن، بر این مبلغ افزوده می شود. جهت استعلام دقیق هزینه سئو داخلی، با ما تماس بگیرید. این کار هم در قالب یک گزارش و هم در قالب یک پروژه اجرایی قابل تعریف است. لازم به ذکر است در قالب پروژه اجرایی نیز گزارش کاری در انتهای آن خدمت شما تقدیم خواهد شد. مهمترین کارهایی که در این نوع پروژه ها انجام می شوند عبارتند از:

1- سئو و بهینه سازی عنوان صفحات، کلمات کلیدی و متا تگ ها (Description، Robots و …)
2- سئو و بهینه سازی هدینگ صفحات (تگ های H1 و H2 و …)
3- ساخت و بهینه سازی سایت مپ
4- فعال کردن Htaccess. و تصحیح تنظیمات آن
5- ترکیب و فشرده سازی فایل های جاوا اسکریپت
6- بررسی URL های سایت و تصحیح آنها در صورت امکان
7- بررسی و ویرایش کدهای منسوخ شده HTML
8- فعال کردن Gzip در سایت به منظور فشرده سازی داده های سایت
9- فعال کردن کش سایت
10- جلوگیری از اجرا شدن فایل های جاوا اسکریپت در زمان رندر شدن سایت
11- بررسی وجود محتوای Flash و پنجره های Iframe در سایت
12- مرتب سازی ترتیب بارگزاری و اجرای فایل های CSS و Javascript
13- بهینه سازی تصاویر سایت (کاهش حجم تصاویر و نوشتن متن جایگرین (Alt) برای تصاویر)
14- ترکیب فایل های CSS
15- اضافه کردن Expires Headers برای انواع فرمت فایل های سایت
16- ثبت وبسایت در وبمستر گوگل
17- بهینه کردن حجم سایت
18- لینک بیلدینگ داخلی در صفحات سایت
19- بررسی ریداریکت های اعمال شده در سایت
20- بررسی ویژگی Keep Alive
21- افزایش سرعت سایت
22- بررسی و تصحیح ایندکس و فالو بودن صفحات

قیمت سئو خارجی سایت

هزینه سئو خارجی سایت وابسته به تعداد بک لینک ها، کیفیت بک لینک ها و میزان فعالیت سایت در شبکه های اجتماعی است. سئو خارجی شامل طیف گسترده ای از فعالیت هاست که یک سئوکار حرفه ای آنها را برای شما انجام خواهد داد. در حالت کلی سئو خارجی به تنهایی فایده زیادی نداشته و بهتر است که پروسه سئو سایت ترکیبی از سئو خارجی با سئو داخلی و فنی باشد

هزینه نهایی سئو سایت

هزینه نهایی سئو و بهینه سازی سایت به عوامل بسیاری وابسته است. براورد تعیین قیمت نهایی سئو در هر سایت با سایت دیگر متفاوت است و این عدد با توجه به آنالیز چند ساعته ای که صورت می گیرد، تخمین زده می شود. به بیان دیگر عبارت تعرفه سئو به این شکل که هزینه سئو یک کلمه کلیدی در سایت، عددی از پیش تعیین شده باشد، از نظر منطقی اشتباه است و اگر کسی قبل از بررسی سایت شما و بدون هیچ تحقیق میدانی برای سئو هر سایتی یک عدد مشخص داشته باشد، می بایست در صحت و صداقت گفته های آن شخص شک کرد.

در حالت کلی قیمت سئو و بهینه سازی به موارد زیر وابسته است:

  • میزان رقابت در بین کلمات کلیدی
  • عمر سایت و دامنه
  • وضعیت و میزان فعالیت رقبا
  • مقدار محتوای اختصاصی و کیفیت آنها
  • وضعیت و جایگاه فعلی سایت
  • تعداد کلمات کلیدی جهت سئو
  • تضمین جایگاه سایت بعد از اتمام قرارداد سئو
  • مشاوره، آموزش و پشتیبانی

اما تجربه ما نشان داده که بسیاری از کارفرماها با توجه به عدم شناخت کافی از سئو، قادر به درک کامل پروسه قیمت گذاری نیستند و صرفا یک عدد از ما می خواهند. اما این نوع قیمت گذاری های ثابت با توجه به رقابتی بودن فضای امروزی کسب و کارها از اعتبار ساقط است. چرا که اگر فرضا سئوکاری با یک هزینه مشخص سایت شما را به رتبه یک گوگل هم برساند، این جایگاه دائمی نخواهد بود و پس از مدتی به واسطه فعالیت دیگر رقبا و عدم بروزرسانی سایتتان، با افت رتبه مواجه خواهید شد.

مشکل دیگری که این گونه قیمت گذاری ها دارد اینست که معمولا این سئوکارها با هدف رسیدن به صفحه اول گوگل، دست به هر کاری از جمله سئو کلاه سیاه و لینک سازی افراطی میزنند و این کارها معمولا عواقب خوبی در دراز مدت برای سایت شما نداشته و بسیار مشاهده شده که این گونه وب سایت ها دچار جریمه گوگل شده اند. همچنین کلمات کلیدی یک سایت برای کسب ترافیک و مشتری بیشتر تنها محدود به یک یا چند کلمه کلیدی خاص نبوده و در یک پروژه سئو مدرن، می بایست بر روی طیف وسیعی از کلمات کلیدی سرمایه گذاری کنید تا فرآیند کاری از دید گوگل طبیعی تر و بهینه تر به نظر برسد. به همین دلیل اگر به دنبال کسب نتایج ماندگار از سئو هستید، ما استفاده از خدمات سئو ماهانه را به شما پیشنهاد می کنیم.

سئو سایت به صورت ماهانه و بر اساس یک بودجه مشخص

بعضی از وب سایت ها در زمینه سئو، قصد صرف بودجه مشخصی را دارند و جدا از هدفشان که رسیدن به صفحه اول گوگل است، بودجه محدودی در این زمینه دارند و می خواهند آرام آرام به هزینه کردن در این پروسه بپردازند. این نوع سیاست برای بسیاری از کسب وکارهایی که از یک محیط فیزیکی مانند یک فروشگاه در یک مرکز خرید برخوردارند، و مشخصاً درآمدی دارند و در کنار آن علاقه مند هستند در سال های آینده از وب سایت خود نیز مشتریانی کسب کنند، بسیار مناسب است.

صاحبین این گونه سایت ها در حال حاضر عجله و اشتیاقی برای کسب درآمد از وب سایت ندارند، چرا که درآمد خوبی هم اکنون دارند. آنها در آینده می خواهند به درامد خود افزوده و یا صرفا به شکل آنلاین فعالیت کنند. ما این نوع اهداف بلند مدت را بسیار تقدیر می کنیم، چرا که آینده نگری در آنها وجود دارد و همواره اعتبار سایتی که دارای سن بیشتری است، بالاتر می باشد.

پیشنهاد تیم تبلیغات ارژن، برای این افراد، طراحی سایت در ابتدا و سئوی آن در یک بازه زمانی طولانی تری است. اگر شما جز این دسته افراد هستید، می توانید بودجه مشخص خود را برای این کار تعیین کرده و تیم ما نیز یک برنامه بلند مدت برای شما مشخص می کند. صرف هزینه سئو در این کار می تواند به شکل ماهانه انجام شود و ما بر اساس این بودجه بهترین پلن را برای شما آماده کرده تا با بهترین قیمت سئو و در زمان مشخصی به هدف خود برسید.

از مزایای این نوع سرمایه گذاری بر روی سئو، مشاهده پیشرفت کار و صرف هزینه سئو بر مبنای آن است. در این پروژه ها، شما به صورت ملموسی ارتقا آرام سایت خود را مشاهده می کنید و مطمئنا اعتماد بیشتری بین شما و سئوکار تان ایجاد می شود. همچنین از هزینه یک باره بر روی سئو خودداری کرده و بودجه بیشتری برای سایر کارهایتان خواهید داشت. هزینه کردن ماهانه بر روی سئو برای سایت هایی که دارای کلمات رقابتی هستند و یا سایت هایی که در یک یا دو کلمه کلیدی در صفحه اول قرار دارند و قصد دارند در سایر کلمات کلیدی نیز آرام آرام در صفحه اول قرار گیرند نیز بسیار مناسب است.

از دیگر مزیت های صرف هزینه ماهانه بر روی سئو، سپردن بخش تهیه محتوا به ماست. یکی از موارد بسیار مهم در پروسه سئو، تهیه محتوا و به روز رسانی مرتب سایت از طرف کارفرماست. اما بسیاری از کارفرماها فرصت و تخصص چنین کاری را ندارند. در پروژه های ماهانه سئو می توانید این فرایند را به ما بسپارید تا سایت شما از نظر به روز رسانی نیز مشکلی نداشته باشد. در نظر داشته باشید که امروزه یک سایت بدون بخش تولید محتوا، نمی تواند در سئو موفق باشد.